Zeskamp

Zeskamp is een zeer attractief spel, waarbij meerdere ploegen tegelijk om de eer strijden. Het spel is zeer afwisselend en kan op een klein terrein worden gespeeld. Door variatie in de onderdelen kan de duur van het spel naar wens langer of korter worden gemaakt. Een nadeel is dat er een veelvoud moet zijn van het aantal spelattributen.

Beschrijving spel

Op een spelterrein zijn zes banen uitgezet van ongeveer 2½ meter breed. De lengte van de banen is afhankelijk van het onderdeel waarvoor de langste baanlengte noodzakelijk is.

Er worden zes ploegen (teams) samengesteld van gelijke sterkte. Elke ploeg heeft een captain. Het is zijn of haar taak de deelnemers aan te moedigen, opstellingen te maken en aanwijzingen te geven. De captain kan herkenbaar zijn aan een petje. De deelnemers van een team aan bijvoorbeeld gelijke shirts. Bij oudere deelnemers kan de captain een meer ervaren speler zijn, bij jonge kinderen iemand van de leiding. De rol van de captains is in beide gevallen iets verschillend.

De onderdelen worden na elkaar afgewerkt. Bij de meeste onderdelen zullen de spelers in estafette-vorm de opdracht afwerken. Na afloop van elk onderdeel worden punten gegeven, de zogenaamde wedstrijdpunten. De ploeg die als eerste is geëindigd bij een onderdeel, krijgt 6 wedstrijdpunten, nummer twee 5 punten, nummer drie 4 punten, enz.

Als een ploeg denkt in een bepaald onderdeel uit te blinken, dan kan die ploeg bij dat onderdeel de joker inzetten. Het aantal wedstrijdpunten wordt voor die ploeg dan verdubbeld. De joker kan slechts éénmaal worden ingezet. Die ploeg heeft pech, als ze op de laatste plaats eindigt. Dat ene wedstrijdpunt wordt dan slechts verdubbeld tot twee.

De onderdelen moeten bij de aanvang van het spel aan alle deelnemers bekend zijn, zodat zij weten op welk onderdeel zij de joker moeten inzetten.

Materiaal en medewerking

De attributen voor elk onderdeel zijn aan het begin van het spel in zesvoud aanwezig en liggen klaar aan het begin van elke baan. Elke ploeg heeft de beschikking over een (zelfgemaakte) joker. Een scorebord completeert het geheel. De puntentelling wordt door iemand bijgehouden op een scorebord.

Uitbreiding van het spel en variaties

Het spel kan worden uitgebreid met een spectaculair slotonderdeel. Hiervoor kan de joker niet worden ingezet. Elke ploeg krijgt wel het dubbele aantal wedstrijdpunten.

Tussen de onderdelen door kan de ‘rode draad’ of ‘le fil rouge’ worden gespeeld. Dit is een gecompliceerde opdracht, waar slechts één team tegelijk aan deelneemt. Als alle ploegen aan het eind van het spel aan de beurt zijn geweest, kunnen de wedstrijdpunten pas bekend worden gemaakt. Ook hier geldt weer het dubbele aantal.

Zowel de slotopdracht, de rode draad, als het inzetten van de joker maken het spelverloop zeer interessant.

Het is mogelijk een onderdeel op te splitsen, bijvoorbeeld als maar een beperkte ruimte voor dat onderdeel beschikbaar is, of als onvoldoende materiaal aanwezig is. In dat geval zullen dus drie of twee ploegen tegelijk het tegen elkaar opnemen.

Het spel kan ook met meer of met minder ploegen worden gespeeld. Het aantal wedstrijdpunten verandert dan ook: Bij een vijfkamp bedraagt het maximum aantal wedstrijdpunten 5, bij een zevenkamp 7!

N.B. Als twee ploegen (of meer) bij een bepaald spel op dezelfde plaats eindigen, dan krijgen ze allemaal hetzelfde aantal wedstrijdpunten. De ploeg die daaronder komt, krijgt het aantal wedstrijdpunten, dat hij ook gekregen zou hebben, als de ploegen gewoon na elkaar zouden zijn geëindigd, bijv.:

A  – 6 pt.

B  – 5  –

C  – 4  –

D  – 6 pt. (dit team had de joker ingezet!)

E  – 2  – F  – 1  –